WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - co to takiego?
Wczesne wspomaganie ma na celu pobudzanie i stymulowanie rozwoju ruchowego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego dziecka od chwili wykrycia u niego niepełnosprawności aż do podjęcia nauki w szkole (od 0 do 8 r. ż).
Jest to scalony system oddziaływań profilaktycznych, rehabilitacyjnych i terapeutyczno - edukacyjnych realizowany przez interdyscyplinarny zespół specjalistów.
Podmiotem wczesnego wspomagania rozwoju jest rodzina z małym dzieckiem, u którego wykryto nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym, m.in.: wcześniactwo, zaburzeń genetyczne, wady wrodzone, uszkodzeń narządów zmysłów (wzrok, słuch), problemy neurologiczne, uszkodzenia lub zaburzenia centralnego układu nerwowego, uszkodzenia lub zaburzenia aparatu ruchowego.
Wczesne rozpoznanie problemów rozwojowych dziecka i objęcie go specjalistyczną opieką daje szanse na zminimalizowanie trudności rozwojowych lub ich całkowite wyeliminowanie.
Informator o Wczesnym Wspomaganiu Rozwoju Dziecka |
Jeśli niepokoi Cię rozwój Twojego dziecka, zauważyłeś następujące objawy, nie czekaj przyjdź do nas:
Nieprawidłowości w okresie noworodkowym:
- nieprawidłowe lub opóźnione nabywanie umiejętności ruchowych – brak podnoszenia główki w pozycji na brzuszku, opadanie głowy,
- trudności w karmieniu,
- duży niepokój dziecka, częsty długotrwały lub nagły krzyk bez wyraźnego powodu,
- mała ruchliwość spontaniczna,
- nadmierna wrażliwość na bodźce zewnętrzne,
- zaburzenia w rozwoju kontaktów społecznych, brak uśmiechu, wczesnej wokalizacji,
- brak kontaktu wzrokowego, brak zainteresowania zabawkami.
Nieprawidłowości w okresie wczesnodziecięcym:
- unika kontaktu wzrokowego i fizycznego,
- nie przychodzi, kiedy jest wołane,
- nie chwyta przedmiotów w odpowiedni sposób
- nie wskazuje tego, co chce,
- nie naśladuje prostych gestów i zachowań osób dorosłych,
- nie bawi się w proste zabawy tematyczne,
- nie bawi się zabawkami zgodnie z ich przeznaczeniem,
- jest nadmiernie spokojne i nie zgłasza swoich potrzeb,
- nie wyciąga rąk do znanych mu osób,
- jest w bezustannym ruchu,
- długotrwale, stereotypowo kiwa się,
- mało sprawny aparat artykulacyjny (język, żuchwa, wargi)
- nie podejmuje prób komunikowania się,
- nie powtarza wyrażeń dźwiękonaśladowczych i prostych słów.
Nieprawidłowości w okresie przedszkolnym:
- ograniczone umiejętności zabawy,
- uporczywe wykonywanie pewnych czynności,
- przywiązanie do schematów zachowania,
- nie mówi, mówi mało, niezrozumiale, echolalia, natrętne powtarzanie słów i zwrotów.
Zespół wczesnego wspomagania
O wszechstronny rozwój dziecka dba interdyscyplinarny zespół specjalistów, posiadający kwalifikacje do pracy z dzieckiem z zaburzeniami rozwojowymi, w skład którego wchodzą:
- Psycholog,
- Logopeda,
- Pedagog z kwalifikacjami adekwatnymi do potrzeb dziecka, w szczególności pedagog specjalny, surdopedagog, tyflopedagog,
- Terapeuta integracji sensorycznej
- Dogoterapeuta
- Rehabilitant
- Inni specjaliści - dobór kadry jest uwarunkowany potrzebami dziecka i jego rodziny.
Dokumenty
Warunkiem objęcia dziecka specjalistycznymi oddziaływaniami w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju jest posiadanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydanej przez Poradnię Psychologiczno Pedagogiczną.
Kontakt
Specjalny Ośrodek Szkolno -Wychowawczy im. Jana Brzechwy w Giżycku
ul. Białostocka 3, tel. 516 416 193
koordynator: Agnieszka Błaszko - Kuć
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.