WAŻNE

Zorganizowanie opieki psychologicznej dla uczniów SOSW

Działania psychologa skierowane są na pomoc dzieciom i młodzieży, pracę z rodzicami oraz współpracę ze specjalistami w ramach zespołu terapeutycznego.
Zajęcia z zakresu terapii psychologicznej maja charakter spotkań indywidualnych oraz spotkań grupowych. Forma zajęć uzależniona jest od dokonanej wcześniej oceny potrzeb i predyspozycji rozwojowych uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem takich kompetencji jak: umiejętność nawiązywania kontaktu, zdolność do współpracy z rówieśnikami, empatia.
Zajęcia psychologiczne stanowią okazję do wnikliwego rozpoznania zainteresowań i preferencji dzieci oraz zdefiniowania ich mocnych stron, dzięki którym mogą odnosić sukcesy. Podstawą relacji miedzy dzieckiem a terapeutą jest dobry kontakt, umiejętność odczytywania jego niewerbalnych komunikatów oraz poszukiwanie możliwych powiązań miedzy zachowaniem dziecka a przeżywanymi przez niego emocjami.
Zadaniem terapii psychologicznej jest wspieranie rozwoju osobowości, który to proces z uwagi na niepełnosprawność i wynikające z niej ograniczenia w eksplorowaniu świat i nabywaniu doświadczeń, bywa niejednokrotnie zablokowany. Duży nacisk zatem kładziemy na wyzwalanie autonomii poprzez rozwijanie umiejętności dokonywania samodzielnych wyborów, jak również motywowanie uczniów do podejmowania nowych zadań, sprzyjających rozwijaniu poczucia własnej wartości, sprawczości i poczucia kontroli nad otoczeniem.
Zajęcia psychologiczne nastawione są na realizację m.in. następujących celów:
Budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby
Rozwijanie poczucia tożsamości i niezależności
Podsycanie wiary we własne możliwości, akcentowanie mocnych stron ucznia
Kształtowanie poczucia sprawstwa, bycia autorem działań
Rozwijanie wrażliwości na własne potrzeby i przeżywane emocje
Uwrażliwianie na nastroje i stany emocjonalne rówieśników
Rozwijanie kompetencji społecznych, w tym nauka radzenia sobie w trudnych sytuacjach interpersonalnych
Metody pracy:
Obserwacja psychologiczna
Rozmowa terapeutyczna
Metody praktycznego rozwiązywania problemów związanych z sytuacjami społecznymi
Metoda wzmocnień pozytywnych
Metody eksponujące (np. pokaz fotografii, filmu)
Elementy dramy
Metoda modelowania (nauka poprzez naśladowanie)
Elementy terapii poznawczo-behawioralnej