WAŻNE

Dogoterapia

Od  września bieżącego roku w naszym Ośrodku ruszyła  kolejna bardzo atrakcyjna forma zajęć wieloprofilowego usprawniania dzieci i młodzieży, która rozszerzyła ofertę naszej placówki jest to  – Dogoterapia . Mamy nadzieję że wzbogaci  i urozmaici proces nauczania i  terapii, a także pozwoli naszym uczniom po przez  przyjemną zabawę i kontakt z psem zdobyć  nowe  wiadomości  i umiejętności nie zbędne do funkcjonowania w życiu codziennym.

Dogoterapia to metoda wykorzystująca odpowiednio przygotowane psy do rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych.Jest jedną z najbardziej naturalnych form rehabilitacji. Badania wykazują znakomity wpływ kontaktu z psem na zdrowie i psychikę małego człowieka.

 Dogoterapia to system ćwiczeń i zabaw z psami wspomagający rehabilitację ruchową oraz umysłową dzieci dotkniętych takimi chorobami jak: zaburzenia słuchu i mowy, autyzm, mózgowe porażenie dziecięce, upośledzenie umysłowe, niedowład kończyn i inne. Poprzez terapię kontaktową, czyli zabawę, przytulanie i głaskanie psa, osoby dotknięte niepełnosprawnością dużo szybciej i dokładniej próbują wykonać ćwiczenia. Pies jest ogromnym motywatorem do podjęcia wielu działań, których dzieci nie chce wykonać podczas innych zajęć.  Rozluźnieni, w bezstresowej zabawie zapominają o swoich problemach i dysfunkcjach. Radość i uśmiech jest często widoczny na ich twarzach w trakcie zajęć z dogoterapii. Tutaj udział psa służy wzmocnieniu rehabilitacji, wszechstronnie oddziałując na psychikę, odczucia i zdrowie dziecka.

Na zajęciach podejmowane są ćwiczenia do realizacji celów w poszczególnych strefach funkcjonowania:

  • Ćwiczenia motoryki małej i dużej – dziecko po przez wykonanie różnych zadań ćwiczy mięśnie całego ciała, koordynację wzrokowo- ruchową, orientacje przestrzenną jak również równowagę, np. rzucanie  kopanie piłki , czesanie, chodzenie po leżącej linie, przechodzenie nad i pod psem.
  •  Ćwiczenia sensoryczne-  mają na celu stymulację sensoryczną następujących zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, w tym czucia głębokiego (priopriocepcja), równowagi i ruchu (zmysł przedsionkowy) oraz węchu, np. znajdowanie zabawki z wielu przedmiotów, słuchanie bicia serca, głaskanie, podawanie łapki, w zakresie czucia głębokiego- podskoki z psem, turlanie, zawijanie dziecka w koc, zakładanie obroży z zamkniętymi oczami, wąchanie psich przysmaków itp..
  • Ćwiczenia wspomagające rozwój komunikacji- wśród zadań w tym zakresie można wyodrębnić:

- usprawnianie funkcjonowania aparatu artykulacyjnego np. naśladowanie takich zachowań psa jak: dyszenie, węszenie, oblizywanie itp…

- wspomaganie mowy biernej- wskazywanie części ciała psa, czytanie wierszy i opowiadań o psach ( czyta dogoterapeuta),

- wspomaganie mowy czynnej-  dziecko opisuje zachowania psa podczas zajęć, dzieli proste zdania na wyrazy, sylaby, układa zdania z rozsypanek słownych itp.

-komunikacja niewerbalna-  wydawanie komend psu gestem bez mówienia (tz. Komendy optyczne), miny czyli identyfikowanie min twarzy (psa i ludzi).

Ćwiczenia samoobsługi-  w tego typu ćwiczeniach pies służy jako motywator do wykonania niektórych zadań przez dziecko np. założenie kurtki przed wyjściem na spacer, zawiązanie butów, umycie rąk, przed przywitaniem się lub podaniem psu jedzenia, karmienie psa łyżką, sprzątane po zabawie z psem, nalewanie wody do miski, czesanie psa różnymi szczotkami, itp…

Ćwiczenia z zakresu funkcji poznawczych- rozwój funkcji poznawczych jest bardzo ważnym elementem  komunikacji oraz funkcjonowania społecznego, w tym obszarze można stosować masę ćwiczeń np. nazywanie i różnicowanie kolorów, nazywanie i porównywanie psich akcesoriów, zgadywanki, nauka liczenia i cyfr, labirynty itp..

Ćwiczenia w zakresie funkcjonowania społecznego- istotą ćwiczeń w owym obszarze  jest wykonywanie zadań na rzecz psa, zabawa w parze z psem lub w praca grupie, np. karmienie i pojenie psa, ćwiczenie w parach oraz grupach ( głuchy telefon, wymiana szczotek przy czesaniu).

 

Zajęcia prowadzone są  przez mgr Edytę Augustyniak nauczyciela naszego Ośrodka, oligofrenopedagoga i dogoterapeutę. Psem który towarzyszy w zajęciach jest Leda: młoda, żywiołowa i chętna do zabawy biszkoptowa sunia rasy Labrador retriever.

Literatura :

1. Nie tylko głaskanie. A. Potocka,Warszawa 2013, Pero

2. Internet