WAŻNE

Projekt "Rozwijanie aktywności ruchowej osób z niepełnosprawnością intelektualną" - nauka jazdy na łyżwach

 

Prowadzący:
mgr Emanuel Zeman – nauczyciel wychowania fizycznego, oligofrenopedagog, hipoterapeuta
mgr Anna Górska – oligofrenopedagog, nauczyciel języka polskiego i podstaw przedsiębiorczości, opiekun grupy

Magdalena Rogacka - masażystka, nauczyciel wspomagający, opiekun grupy

 

Miejsce realizacji zadania:
Mazurskie Centrum Sportów Lodowych
Kryte Lodowisko przy MOSIR Giżycko
ul. Królowej Jadwigi 7D,
11-500 Giżycko


1. Zajęcia kierowane są do 7 uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego zrzeszonych w Klubie Sportowym Olimpiady Specjalne Polska.

2. Cykl zajęć realizowany jest w wymiarze 10 godz. /2 razy w tyg./

3. Podczas zajęć młodzież zapozna się z podstawowymi wiadomościami z zakresu nauki jazdy na łyżwach, m.in.:
• oswojeniem z warunkami panującymi na lodowisku
o przełamanie lęku związanych z przebywaniem na lodzie
o nauka utrzymywania równowagi
o nauka chodzenia przodem i bokiem
o nauka samodzielnego wstawania po upadku
o wykonywanie pierwszych prostych ślizgów i ćwiczeń oswajających w jeździe równoległej przodem
• nauką jazdy przodem z naprzemianstronnym odepchnięciem jednonóż
• nauką podstawowych sposobów hamowania podczas jazdy przodem (półpługiem P i L nogą, pługiem obunóż oraz hamowania hokejowego)
• nauką jazdy tyłem
• nauką hamowania podczas jazdy tyłem (jednonóż P i L nogą oraz obunóż)
• nauką przejścia z jazdy przodem do jazdy tyłem i odwrotnie
• nauką przekładanki przodem oraz przekładanki tyłem.

4. Cele zajęć:
• cel główny:
poszerzenie oferty treningowej dla zawodników Olimpiad Specjalnych oraz podwyższenie poziomu umiejętności zawodników reprezentujących klub i miasto na zawodach różnego szczebla
• cele szczegółowe:
wzrost poczucia własnej wartości
rozwój fizyczny i intelektualny na miarę możliwości i umiejętności uczniów
integracja uczniów z różną niepełnosprawnością intelektualną
rozwijanie zachowań prozdrowotnych, kształcenie umiejętności dbania o zdrowie swoje i innych
poznanie swoich dobrych stron i akceptacja słabości
kształtowanie postaw fair – play


Ponadto uczestnik projektu pozna:
- podstawowe zasady zachowania bezpieczeństwa na lodzie,
- właściwe postawy moralne i społeczne oparte na współpracy w grupie i szacunku dla partnera czy przeciwnika,
- walory łyżwiarstwa jako aktywnej formy wypoczynku.

 

Uczestnik projektu po realizacji programu powinien:
• nauczyć się utrzymywać równowagę na łyżwach
• jeździć przodem z naprzemianstronnym odepchnięciem jednonóż
• poznać podstawowe sposoby hamowania
• poznać tajniki jazdy tyłem
• umieć hamować podczas jazdy tyłem
• płynnie przechodzić z jazdy tyłem do jazdy przodem
• umieć wykonać przekładankę przodem i tyłem


 

Koniec pierwszej części projektu "Rozwijanie aktywności ruchowej osób z niepełnosprawnością intelektualną"

       28 października 2015 roku zakończyliśmy pierwszą część projektu "Rozwijanie aktywności ruchowej osób z niepełnosprawością intelektualną". Nauka jazdy konnej nie poszła w las. Uczniowie SOSW w Giżycku poznali budowę konia, przyswoili nazewnictwo końskich chodów, zrozumieli potrzebę stosowania w stajni ustalonych wcześniej zasad oraz zachowania na ujeżdżalni. Uczestnicy projektu świetnie poradzili sobie z szczotkowaniem, czyszczeniem końskich kopyt oraz siodłaniem. Opanowali ćwiczenia rozwijające poczucie równowagi oraz jazdę konną na lonży. Podczas ostatnich zajęć instruktorka i opiekunowie pozwolili im na samodzielną jazdę w terenie, oczywiście przy asekuracji (byliśmy w pobliżu:) ). Na pożegnanie rozpaliliśmy ognisko i zjedliśmy przepyszne kiełbaski. Nie zabrakło też dyplomów uznania i gratulacji od instruktora jazdy konnej - Pani Anny Komoń.


Jazda konna ;)

Dnia 21.10.2015 r. pogoda nie dopisała młodym jeźdźcom. Lało jak z cebra, zatem nie było mowy o kolejnej lekcji w siodle. Ale nie ma tego złego. W stajni zawsze jest coś do roboty. W związku z tym uczestnicy projektu „Rozwijanie aktywności ruchowej …” sprzątali boksy i wrzucali siano, a na deser dostali zardzewiałe podkowy, które samodzielnie musieli wyczyścić. Otrzymali tym samym  świetne pamiątki . Na koniec wszyscy udaliśmy się na łąkę, by sprowadzić zmoknięte konie do stajni i je nakarmić.

I w deszczu zajęcia w stajni mogą być ciekawe. J 


Kolejna odsłona zawodów MAPT w Olsztynie

8 października 2015 r. odbył się XII Regionalny Dzień Treningowy Programu Aktywności Motorycznej Olimpiad Specjalnych w Olsztynie. Naszą szkołę już po raz kolejny reprezentowała Kinga Lach z klasy G, natomiast drugi reprezentant Olaf Ptak z klasy A mimo przygotowań i szczerych chęci, w dzień zawodów został zatrzymany w domu przez chorobę. Wraz z Kingą na zawody pojechała jej mama pani Grażynka Lach i pani Iwona Pouch.

Program Treningu Aktywności Motorycznej (MATP) jest oficjalnym programem sportowo-rehabilitacyjnym Olimpiad Specjalnych. Jest to program rehabilitacyjno-treningowy dla osób, które z różnych przyczyn nie mogą brać udziału w zawodach w oficjalnych dyscyplinach sportu Olimpiad Specjalnych. Program MATP podkreśla korzyści systematycznej i konsekwentnej pracy terapeuty z zawodnikiem. W odróżnieniu od dyscyplin sportowych, w programie nie występuje element współzawodnictwa pomiędzy uczestnikami oraz ścisłego przestrzegania przepisów i zasad. Terapeuta dostosowuje przepisy MATP do poziomu sprawności zawodników, tak by mogli oni zademonstrować swoje maksymalne możliwości. Zawodnicy korzystają z fizycznej pomocy terapeuty oraz z zaadaptowanego do ich potrzeb sprzętu.

Kinga zaprezentowała się w trzech konkurencjach: przejście przez tunel, pokonanie ławeczki gimnastycznej w pozycji na brzuchu podciągając się rękoma oraz przejście po ławeczce gimnastycznej w pozycji stojącej. Wszystkie te konkurencje wymagały od Kingi dużej mobilizacji i skupienia, co zaowocowało złotym medalem.

Za rok kolejne zmagania sportowe w Olsztynie i mamy nadzieję, że ekipa z naszej szkoły powiększy się o nowych zawodników.